Belohuby-JanČeská hřiště jsou extrémně nominálně drahá! Navíc kvalitou ani službami neodpovídají poplatkům. Nepřiměřeně nasazené ceny s nepřiměřeně slibovanými či poskytovanými slevami roztáčí kola devalvace. Devalvace golfu, devalvace hřišť, devalvace nás všech...

Asi většina by souhlasila, že lyžování v Alpách, jedete-li na více než den nebo dva, je cenově adekvátní. Drahé jsou (v přepočtu na půlden) hory české – typicky Špindl. Možná si vzpomínáme na 90. léta, kdy byl Špindl masovka a do Alp jezdili zazobanější. „Ceny jako v Alpách, ale úroveň jak v Čechách," říkají v současnu zlé jazyky – byť myslím, že jazyky pravdivé.
Dnes, dle mého dlouhodobého pocitu než objektivních zjišťování, je krkonošská lokalita postavena spíš na výskytu osobností či „osobností" než na variabilitě tratí rozličných obtížností a délek, bezpečnosti parkovišť či nedejbože přírodním sněhu. Je ale fakt, že z Prahy do Krkonoš je to přece jen blíž než na ledovec Stubai.
Jaké z toho plyne poučení?

Myslím si, že obdobný posun spotřebitelského vnímání čeká i náš golf. Napálené ceny české jako bumerang přispívají ke spirále hodnotové nepřiměřenosti. A k úzkému trhu s minimem nabídky zboží a služeb v celé (!) šíři cenového pásma. My předraženost a často i nedostatečné služby akceptujeme. Cenu platíme, byť brbláme a hořekujeme, že je golf veřejností a médii brán nespravedlivě jako kratochvíle pro bohatší, nikoli pro masy.
I já slýchám stesky na mnohé areály. Ano – některé se již přizpůsobily! Působí věrohodně. Věřím, že časem jich bude většina, a ne jen několik „bílých vran" na zeleném greenu... A že je budou následovat i trenéři (s cenou jinou než tisíc korun za 50 minut) a prodejci (s cenou jinou než od 8 000 Kč za začátečnický set).

Typicky českým „marketingem" je systém nerealisticky nasazených nominálních „regálových" cen. Protiklad? Bombastické slevy! Hřiště si zvykla nechávat cenu fee na 18 jamek zkraje týdne na více než tisícikorunové výši, aby souběžně poskytovala megavýprodejové slevy. I shopy nerealistickou „strategii" drží. Poskytujeme 45 % slevu, hlásají.
„Češi nejvíce slyší na akce a individuální slevy i z nereálných cen, proto jsou zde úspěšné low-endové řetězce jako Lidl či Kaufland, a proto z Česka odchází řetězce s realističtějšími cenami," vyjadřují se unisono oborníci na specifika marketingu.

Jistě, „zlevnit můžeš vždycky" a „vrátit nahoru už to nejde," reagují provozovatelé na zlo, které přineslo minulých deset let. Zlem byla 1) nerealistická očekávání stálosti růstu golfové základny a 2) blbě vymyšlené akce tučných let „Chceme desetitisíce golfistů během chvilky na nic". Bylo to politické pozlátko markeťáků z ČGF. Slogan „Slibem neurazíš".
Jen pro zajímavost: V listopadu jsme na mimořádné valné hromadě v Poděbradech vzrušeně diskutovali o tom, proč je nezbytné snížit klubový vstupní poplatek ve výši 70 tisíc korun (!) o víc než polovinu. Neuvěřili byste, jak někteří zejména dlouholetí golfisté žijí naprosto mimo realitu posledních let a jak argumentovali... no naštěstí díky odstraňování dinosaurů a cíleným změnám, které zde již celou sezonu probíhají, byly reálnější ceny schváleny!

Na vlastní zkušenosti dokládám, že dnes se zkrátka kluby (a trenéři a shopy) – musí naučit to, co nikdy neuměly: realistické nasazení cen! Cen, které věrně odráží hodnotu servisu.
Takže vyhlašuji anketu: Jsou nebo nejsou podle vás v Česku zažité nerealistické ceny s enormními slevami ještě horší a specifičtější než třeba děsivě pomalé a chlupaté české greeny? Co myslíte? Kde už v golfu jsou podle vás ceny reálné a služby adekvátní? Kde ještě ne?

PS: Budeme jezdit i na golf někam do „Alp"? Kde takové bájné golfové resorty s reálnými cenami/službami leží?

Napsal: Jan Bělohubý
Převzato z časopisu GOLF 12/2014


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle Buzz

Přihlášení Golf News


OMEZENÝ POČET ZA SUPER CENY
350 Kč,-

Zahájen prodej voucherů 1fee2hráči na sezonu 2025, které umožňují na vybraných hřištích ve vymezeném čase po uhrazení jednoho fee hru dvěma hráčům. S ...