Jeden ze špičkových agentů, kteří se starají o nejlepší golfové profesionály, veterán s patnáctiletou historií spolupráce s hráči včetně borců ze světové třicítky, se pod rouškou inkognity rozpovídal o tocích jejich peněz – o tom, jak a odkud se berou a kam odtékají jejich dolary. Většina z toho je vcelku jasná, přesto se to pěkně čte, když u toho stojí čísla.
Profil hráče, o jakém je řeč
Chlapík patřící k průměru mezi 125 nejlepšími, nemusí se pokaždé strachovat o kartu na příští sezonu, příležitostně (ne každý rok) vyhraje turnaj, téměř každou sezonu se propracuje mezi 125 nejlepších do prvního turnaje finálové části FedEx Cupu, někdy i dál. Jeho přibližný výdělek na turnajích sezony 2017/18 činí 2 000 000 dolarů. Ale tím příliv peněz nekončí. Podívejme se, odkud přitékají další částky.
Čepice: 250 000–500 000 USD
Předek jeho čepice je jeho největším pokladem. V lepším případě je smlouva na nápis na kšiltovce spojena i s dalšími smlouvami, od oblečení až třeba po to, co má v bagu. Jestliže patří do třicítky nejlepších, číslo v jeho smlouvě dosáhne sedmimístné hodnoty. Pokud patří do top 10, směje se na něj částka vyšší než 3 miliony. A u světově nejlépe marketinkově využitelných borců, které si vybírají televizní kamery k preferovanému sledování, může suma vyšplhat i k osmi číslicím, tedy nad 10 milionů. Ve smlouvách bývá zakotveno několik dní ročně, kdy hráč musí být firmě k dispozici pro marketinkové či reklamní akce.
Logo/korporátní smlouva: 50 000–100 000 USD
Hráč se stálou kartou by měl mít nejméně tři až pět korporátních partnerů (firmy nesouvisející s vybavením a oblečením), jejichž logo je na prsou, límci nebo na rukávu, a případně dva či tři další partnery, kteří nevyžadují logo. Stotisícová smlouva běžně zahrnuje dvě povinnosti hráče: den pro komerční natáčení a den v golfovém prostředí, například na pro-am turnaji nebo na klinice. Obecně nese každé logo nejméně 25 000 dolarů a jsou za ně požadovány dvě akce – setkání, pozdravení se sponzorem – na turnajích PGA.
Když uvidíte chlapíka s více logy na prsou, znamená to nejčastěji, že jeho „logoví" sponzoři mu moc neplatí. Špičkové smlouvy obecně nepovolují více log, zato platí o to lépe. Adidas a Under Armour většinou povolují jedno logo navíc na rukávu.
Hole: 100 000 USD
Dřív bývali hráči kompletně vybavování jednou značkou, takže hráč plně vybavený Titleistem měl Titleist na čepici, na rukávu, měl Titleist bag, rukavici a hrál s jejich míčky. Pro našeho běžného hráče z top 125 se peníze za „hardware" během posledních let trošku snížily, zato stouply odměny za korporátní smlouvy a za oblečení. Takže dnes je spíš vidět, že borec hrající s vybavením Titleist má na čepici jiné, korporátní logo a obléká a obouvá Pumu, kombinuje peníze ze všech tří zdrojů.
Boty mohou být samostatným zdrojem peněz, ale není to příliš obvyklé. Většinou jsou zahrnuty ve smlouvě na oblečení.
Míčky: 50 000–100 000 USD
Typicky dominantní je Titleist. Každý, kdo je na Tour, může čekat, že mu bude nabídnuta Titleistem smlouva na míčky, boty a rukavice, pokud už mu míčky nenabídl Callaway, Srixon nebo TaylorMade. Nebo Bridgestone, ale to není moc obvyklé, Bridgestone je mnohem vybíravější.
Další bonusy, od jednoho či více sponzorů:
Za udržení karty na další rok: 10 000–25 000 USD
Za výhru turnaje: 25 000–100 000 USD
Za Top 30 ve finále FedEx Cupu: 100 000 USD
Cash in, cash out: výdaje
Žádný hráč na Tour se neobejde bez týmu. A nikdo z týmu nepracuje zadarmo. Kedík má podíl na výhrách, obvykle 6 %, když hráč projde cutem, 8 % za top 10, 10 % z peněz za výhru. Roční průměr (7 %) činí 140 000 dolarů. K tomu cestovní výlohy 1 500 až 3 000 dolarů týdně. Celkem stojí caddy v průměru 192 000 dolarů.
Agent: 10–20 % z neturnajových příjmů, průměrně 105 000 USD
Účetní: roční plat 25 000–40 000 nebo hodinová mzda, průměrně 32 000 USD
Kouč i trenér: 1–3 % z turnajových výher, roční průměr 40 000 USD
Cestovní výdaje: 3 000–5 000/týden zahrnující hotely/domy, jídlo, letenky, ročně 130 000 USD
Dýška, spropitné hlídačům hráčských kabin atd.: průměrně 5 000 USD/rok
Členství v PGA Tour: 300 USD/rok
Pojištění neschopnosti hrát (úraz, atd.): 10 000 USD/rok.
Bilance
Průměrný výdělek na Tour: 2 000 000 USD
Průměrné výdělky mimo turnaje: 700 000 USD
Průměrné výdaje celkem: 554 000 USD
Průměrný profit před zdaněním: 2 146 000 USD
Převzato z časopisu GOLF 12/2018
Připravil: Ivo Doušek, ilustrační foto: Ingram Image
|
Přihlášení Golf News
Zahájen prodej voucherů 1fee2hráči na sezonu 2024, které umožňují na vybraných hřištích ve vymezeném čase po uhrazení jednoho fee hru dvěma hráčům. S ...
Kontakty
Redakce
Inzerce na www.golfinfo.cz
Inzerce v týdeníku Golf News
Inzerce v časopise Golf
Advertising in Golfinfo.cz in English
Advertising in Golf News in English
GOLF magazine profile in English
Profil časopisu Golf
Profil a ceník Ročenky Golf 2024/25
Profil Hot Travel Revue 2024
Profil Hot Equipment Revue 2024
Profil Hot Wellness Revue 2024
Austerlitz Golf Trophy
Czech PGA Tour 2024
World Corporate Golf Challenge
Národní finále 2024
Kaskáda Golf Trophy
Grandfinále Czech PGA Tour 2022
CCB, spol. s r. o.
Okružní 19
638 00 Brno
šéfredaktor: Josef Slezák
e-mail: golfinfo@golfinfo.cz
mobil: +420 604 210 053
tel.: +420 545 222 774
RSS Sitemap Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2022. Všechna práva vyhrazena.
Zásady zpracování a ochrany osobních údajů.