Léto je v plném proudu a člověk má tendenci vyrovnávat teploty, tj. různě se ochlazovat či osvěžovat. A co si budeme povídat, po odehrané osmnáctce nějaký ten chlazený mok chutná minimálně osmnáctkrát lépe než obvykle. Tentokrát se mrkneme na to, jak se vhodně osvěžit a co nám k těmto účelům nabízí trh.
Každý ví, že v parných letních dnech je nejdůležitější dostatečný přísun tekutin. K tomu skvěle poslouží čistá pramenitá voda, která by měla tvořit základ pitného režimu. V kombinaci s vodou je dobré popíjet slabě nebo středně mineralizovanou vodu. Pokud v létě sportujete nebo se hodně potíte, o to více se vyplavují minerály, zejména draslík a sodík, proto je vhodné sáhnout po silně mineralizované minerálce. Na doplnění pitného režimu si můžete dopřát čerstvou ovocnou šťávu nebo neslazený čaj, klidně teplý. Nenavodí sice okamžité osvěžení, jelikož ochlazení začne působit až po několika minutách, zato vydrží podstatně déle.
Když jsme u teplot, je třeba vědět, že nápoj s ledem může organismu přivodit teplotní šok. I když se to příčí logice, ledem ochlazený nápoj žízeň nezažene, ba dokonce může vést i k dehydrataci organismu. Pointa tkví v tom, že si organismus musí zkonzumované nápoje ohřát na přijatelnou teplotu. Je tedy zřejmé, že k tomuto procesu musí vynaložit nemalou energii, a během této doby může právě dojít ke zmíněné dehydrataci. Neustálým přísunem přechlazených nápojů se tak organizmus vysiluje, následovně oslabuje a má více nakročeno k onemocněním, jako je např. nachlazení či angína. To, že se nejedná o nějakou alternativní novinku, dokazuje fakt, že se pracovníkům v „horkých" provozech (slévárny, sklárny, apod.) podávají pouze nechlazené nápoje nebo dokonce teplé.
Vodítkem, kolik tekutin máme v horkých dnech vypít, nám může být jednoduchá formule: kolik tekutin vymočíme, zhruba tolik tekutin bychom měli vypít. Avšak žijeme v 21. století a všude kolem nás se podbízejí nejrůznější doporučení hlásající to nejlepší osvěžení. Mnoho nápojů obsahuje bílý cukr, který dodá spolehlivě jen jednu věc – prázdné kalorie. Nadměrný příjem cukru vede krom nejrůznějších zdravotních obtíží i k jeho přeměně na tuky, takže může být příčinou obezity.
Věděli jste, že například ve světově známé nejmenované limonádě je ve 2 dcl obsaženo téměř 6 kostek cukru? A kupříkladu 2 dcl energetického nápoje vám kromě křídel dá i 5 kostek cukru?
Jelikož se poslední dobou bílý cukr docela zprofanoval, výrobci nápojů se chovají jako chytré horákyně a nabízejí „neslazené" nápoje, které chutnají sladce. Umělá sladidla, v jejich prvopočátcích, měla původně vyřešit problémy s nadváhou. Jako paradox se pak může jevit, že v zemích, kde se hojně konzumují nápoje či potraviny s umělými sladidly, narůstají počty obézních lidí.
Avšak potravinářští výrobci umělá sladidla používají i z jiného důvodu; potraviny při průmyslovém zpracování často přicházejí o chuť, a umělá sladidla ji mohou navrátit. Navíc výrobcům použití umělých sladidel umožňuje snížit množství základních surovin. To je pak, panečku, chuťovka, takový chemický polotovar.
Samozřejmě, nejsou cukry jako cukry. Sacharidy v našem jídelníčku nesmí chybět, avšak je nutné se vyhýbat tzv. jednoduchým cukrům. Naopak fruktóza v ovoci je skvělým pomocníkem při znovuzískání energie po fyzické aktivitě. Dále je vhodné konzumovat tzv. polysacharidy, které se nacházejí v neloupaných nebo celozrnných variantách potravin. Polysacharidy jsou poměrně kalorické, zato jich stačí menší množství, neboť spolehlivě zasytí.
Člověk si rád dopřeje, a ne vždy se mu chce přemýšlet, co je zdravé. Pakliže bych si měla vybrat, zda sáhnu po nápoji s bílým cukrem nebo umělým chemickým sladidlem, budu postupovat podle logiky, co je přírodě blíž, a v tomhle souboji vyhrává bílý cukr. Je to však jediný boj, kde může vyhrát.
V pohádce Sůl nad zlato se cení sůl. Takovou paralelou k této pohádce může být v letních dnech právě čistá voda, v celé své kráse a bez ledu. A když si ji přibalíte do bagu a zteplá, stále se dá s chutí pít, což o slazených nápojích nelze říct. Tak pěknou hru!
Text: Magda Jochmanová
|
Přihlášení Golf News
Kontakty
Redakce
Inzerce na www.golfinfo.cz
Inzerce v týdeníku Golf News
Inzerce v časopise Golf
Advertising in Golfinfo.cz in English
Advertising in Golf News in English
GOLF magazine profile in English
Profil časopisu Golf
Profil a ceník Ročenky Golf 2025/26
Profil Hot Travel Revue 2025
Profil Hot Equipment Revue 2025
Profil Hot Wellness Revue 2025
Austerlitz Golf Trophy 20.- 23.5.2025
Czech PGA Tour 2025
World Corporate Golf Challenge
Národní finále 13.8.2025
Kaskáda Golf Trophy 2.-5.10.2025
Grandfinále Czech PGA Tour 2025
CCB, spol. s r. o.
Okružní 19
638 00 Brno
šéfredaktor: Josef Slezák
e-mail: golfinfo@golfinfo.cz
mobil: +420 604 210 053
tel.: +420 545 222 774
RSS Sitemap Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2024. Všechna práva vyhrazena.
Zásady zpracování a ochrany osobních údajů.