sugarTak by mohl znít novodobý refrén známé písničky Sladké mámení. Je však víceméně jasné, že nepůjde o lásku, ale o matení spotřebitele. Tuhle písničku bohužel slýcháváme stále častěji a je jen na nás, jak dlouho ještě budeme chtít podobné písně poslouchat.

Všimli jste si, jak v každém americkém filmu snídají cereálie z velkých barevných krabic a že se tento nešvar s otevřením hranic dostal i k nám? A zaregistrovali jste, že se to všechno tváří jako velmi zdravé? A na zdraví či spíše na „pseudozdraví" se dá hodně vydělat. Člověk musí být stále ve střehu a nesmí se nechat jen tak ukolébat k nevědomosti. Pikantností na cereáliích vyhlášených zahraničních obchodních gigantů je to, že někteří zcela bez skrupulí matou veřejnost.
Internetem koluje tabulka porovnávající cereální kuličky známého globálního výrobce s běžnou koblihou, a aby mu to čarování s čísly vyšlo, musel koblihu zvětšit, dosladit a doporučit, že například dítěti bohatě postačí pouhých 30 g těchto cereálií. Už jen fakt, že si výrobce vybral pro srovnání zrovna koblihu (což je asi to nejnezdravější, co si může člověk dopřát), je všeříkající. Kdyby si vybral zdravou verzi snídaně, dopadl by totiž jako sedláci u Chlumce... Nicméně i v tom porovnání s koblihou dopadl vlastně stejně.

Nemusíme chodit ani tak daleko, abychom nenašli nějaké lokální výrobce, kteří zjevně hrají na city spotřebitelů. Známý slogan „energie sbalená na cesty" by měl spíše znít „nezdravá svačinka sbalená na cesty". Stačí se podívat na složení, které se od původní historické receptury velmi liší. Klesl podíl náplně (oříšků, arašídů apod.), snížil se váhový podíl čokoládové polevy, došlo k velkému navýšení procentuálního podílu rostlinných tuků (převážně na bázi palmového a řepkového oleje). A jako by to všechno nestačilo, navýšil se i procentuální podíl vody a cukru. Chcete si něco takového brát pravidelně do bagu?
Pokud preferujete dnes tolik oblíbené müsli tyčinky, jste na dobré cestě, pokud jste však ochotni sáhnout hlouběji do kapsy a přečíst si složení. Pamatuji si na rozhovor s jedním nadšencem, dočasným výrobcem kvalitních tyčinek, který svou výrobu raději ukončil, protože jeho tyčinka byla sice velmi kvalitní, ale zároveň velmi drahá, tudíž prakticky neprodejná. Proto zde platí pravidlo, že kvalitní tyčinka by měla obsahovat zdravé tuky, bílkoviny a sacharidy spíše v podobě nějaké vlákniny.

V tomhle duchu bychom mohli pokračovat a je zcela zřejmé, že seznam by byl až nezdravě dlouhý. Určitou práci za nás naštěstí dělá asociace sdružující spotřebitelské organizace z celého světa (Consumers International), která se mimo jiné zabývá jídlem, zdravým stravováním, právem a ochranou spotřebitele. Nejznámější kampaně této asociace se týkají nezdravého stravování, neetické reklamy apod. V žebříčku firem matoucích spotřebitele se na předních místech objevila třeba Coca-Cola.

Možná si řeknete, že jste vyrostli na čaji slazeném několika kostkami cukru a zdárně v tomhle trendu pokračujete, doma se peklo několikrát do týdne, a když ne, tak se nějaká ta kobliha nebo buchta vždy koupila, špajz byl vždy dobře zásoben pamlsky... S takovým přísunem bílé mouky a cukru byste jednoduše byli podle zdravovýživařských tabulek a doporučení už dávno „pod drnem". Leckoho tak napadne, že má asi tuhý kořínek, a vesele si konzumuje „bílé peklo" i nadále, a ještě si k tomu přidá nějaké ty „úžasně atraktivní" polotovary.
Přesto jsou tyto anekdotální evidence (tvrzení založená na osobních pocitech) velmi nespolehlivá. Nelze popřít a jen tak hodit za hlavu mnoho studií potvrzujících škodlivost nadměrného příjmu sacharidů, čímž se zvyšuje riziko vzniku onemocnění. Je to jako tikající bomba...

Když si člověk občas dopřeje nějaký ten nezdravý nápoj či pochutinu, zřejmě se tak moc nestane. Pokud však žije v zajetí reklam a je omámen výrobci o blahodárném vlivu některých nezdravých polotovarů, nezbývá než se modlit, aby v takovém případě alespoň působil pozitivní placebo efekt.

Text: Magda Jochmanová


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle Buzz

Přihlášení Golf News


OMEZENÝ POČET ZA SUPER CENY
Kč,-

...