sedm rad„Centrem našeho imunitního systému jsou střeva. Pokud nejsou v pořádku, nedokážeme odolávat nemocem. Chceme-li být zdraví, musíme se v prvé řadě zaměřit na zlepšení jejich stavu," vysvětluje Peter Gartner, hlavní lékař rakouského Centra zdraví v Park Igls, kde se už přes třicet let věnují Moderní Mayrově medicíně. Ta se zaměřuje na to, jak můžeme posílit svoji střevní flóru, a tím i imunitní systém spojený se střevy. Odborník přidává sedm rad, jak udělat maximum pro své zdraví.

7 rad na posílení imunitního systému
1. Pečujte o svá střeva
Dodejte organismu vitamíny, minerály a stopové prvky, které jsou nezbytné pro dobře fungující imunitní systém: zejména vitamín A, vitamín B, vitamín C, zinek, selen a železo. Především na podzim a v zimě zařaďte do jídelníčku česnek, zelí, brokolici, mrkev, bobulovité ovoce, ořechy a vinné hrozny, které jsou obzvláště bohaté na mikroživiny.
Vyvarujte se naopak všeho, co střevům, a tím i imunitnímu systému, nedělá dobře, jako je jídlo snězené ve spěchu. Také svačiny podávané mezi hlavními jídly jsou podle doktora Gartnera nevhodné. Spíš doporučuje dopřát si tři jídla denně, ale ta jíst správně – tedy pomalu, vnímat, co jíme, ničím jiným se v tu dobu nerozptylovat. A nepít k jídlu žádné nápoje. Odborníci z Park Igls totiž doporučují soustředit se na doplňování tekutin během dne. A také radí – jednou nebo dvakrát týdně vynechejte večeři a dopřejte organismu poklidný noční detox.

2. Žvýkejte pomalu a vědomě
Každé sousto se musí dostatečně dlouho a pořádně rozžvýkat. Doktor Peter Gartner doporučuje alespoň dvacetkrát!

3. Hlídejte si pitný režim
V létě to není nic složitého, zato v zimě jsme často s pitnou kúrou na štíru. Měli bychom vypít minimálně 1,5 litru čisté pramenité vody denně. V horkém letním počasí samozřejmě i 2 až 3 litry. Ideální je pít co nejvíce ráno a později odpoledne, večer – pro klidné spaní – už jen minimálně. „Pokud pijeme málo, vysychají nám sliznice, což nás znevýhodňuje v boji proti bakteriím a virům. Dobrý pitný režim je naprostý základ pro efektivně fungující imunitní systém," připomíná Peter Gartner.

4. Dopřejte si dostatek pohybu – ale nepřepínejte se!
Fyzické cvičení stimuluje imunitní systém, který pak pracuje rychleji a účinněji, protože se vytváří více aktivních buněk. Lidé, kteří si každý den pohybem rozproudí krevní oběh, si prodlužují život, protože tím podle odborníků předcházejí mnoha nemocem. Pravidelné cvičení navíc uvolňuje v těle hormony štěstí! A nejde o to zvednout co nejvíce kilogramů v posilovně nebo překonávat rekordy při jízdě na kole... Pokud to totiž při cvičení přeženeme, naopak riskujeme dočasné zhroucení imunitního systému. Hýbejte se, ale všeho s mírou a s rozumem!

5. Sluneční světlo, zdroj vitamínu D
Pro dobře fungující imunitní systém – a nejen pro něj – je nezbytný dostatek vitamínu D. Příjmem potravy můžeme pokrýt jen asi 20 % naší potřeby, 80 % si pak tělo vytváří samo vlivem slunečního záření na kůži. I tady je však nutno myslet na její ochranu!

6. Nekuřte!
Nemluvě o nejrůznějších zdravotních problémech, má kouření neblahý dopad i na náš imunitní systém. Podle Petra Gartnera se jím vysušují sliznice, mohou vznikat záněty a blokuje se přirozený čisticí systém dýchacích cest.

7. Méně stresu, více spánku
„Při nadměrném stresu naše tělo produkuje látky, které mohou vést nejen k vysokému krevnímu tlaku, obezitě a mrtvici, ale také k omezení imunitního systému. Podobná věc se děje při chronickém nedostatku spánku: nespavost snižuje počet našich imunitních buněk. Dopřejte si proto pravidelný odpočinek a vyvarujte se všeho, co vás připravuje o spánek: příliš vysokých teplot v místnosti, modrého světla (mobilní telefon, tablet atd.), pozdního jídla či přílišného množství alkoholu," uzavírá hlavní lékař Centra zdraví v Park Igls.

Text: Natascha Kames


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle Buzz

Přihlášení Golf News


OMEZENÝ POČET ZA SUPER CENY
350 Kč,-

Zahájen prodej voucherů 1fee2hráči na sezonu 2024, které umožňují na vybraných hřištích ve vymezeném čase po uhrazení jednoho fee hru dvěma hráčům. S ...