DaBěžná předúderová rutina je v podstatě jakýsi soubor rituálních tanečních pohybů. Dayova rutina má navíc dvě důležité složky: 1) vizualizace, 2) dechové cvičení. Každý z vás, kdo v uplynulých letech sledoval hlavní golfové turnaje, si mohl této kombinace povšimnout. Zjevně se mu tímto způsobem daří odpoutat se od rušivých vlivů okolí a maximalizovat spolupráci mezi mozkem a svaly při následném úderu.

Vizualizace
Je celkem jednoduché někomu říci, že by si měl ideální golfový úder pro nadcházející situaci představit ve své mysli, vizualizovat jej, vidět jej svým vnitřním zrakem. V americkém golfovém koučinku je technika vizualizace nadcházející rány brána velmi vážně. Například Dr. Gregg Steinberg, sportovní psycholog z Austin Peay State University, studoval speciálně techniku vizualizace Jasona Daye jakožto příklad pro ostatní – včetně rekreačních golfistů. Došel k závěru, že prostřednictvím pokročilé vizualizace může golfista: zvýšit svoji motivaci, zvýšit úroveň sebedůvěry, zlepšit koncentraci a získat lepší cit pro úder.

Dýchání před golfovým úderem
V případě předúderové rutiny Jasona Daye jsem přesvědčen, že během downswingu agresivně vydechuje – podobně jako sportovci při úderu v bojových uměních. Tato kombinace výdechu a koncentrované a koordinované svalové akce vede k mocné synergii. Ale každý si musí vyzkoušet sám, jak velký nádech mu vyhovuje během backswingu.

Doporučuji vyzkoušet během předúderové rutiny dva, tři či maximálně čtyři hluboké nádechy a výdechy. Odborníci radí první jeden či dva výdechy (bez úderu) tak hluboké, abyste cítili, jak vnitřní orgány tlačí na páteř. To umožní následně hluboký nádech, který zvýší okysličení organismu. Při nácviku dýchací techniky před úderem každý z nás postupně najde okamžik, kdy se cítí připraven, kdy je čas pro to, co v americké terminologii nazývají „go-trigger" – neboli spouštěcí mechanismus švihu.

Ale možná nejdůležitější z dýchacích technik během předúderové rutiny je schopnost odpojit se od rušivých vlivů okolí, od frustrace minulosti a strachu z toho, co přijde.
Soustředění na fyziologii vlastního dechu a konsekventně na vlastní tělo má schopnost odpoutat nás od všech malérů minulosti a obav z budoucnosti a pocítit neobvykle silně sebe v přítomné chvíli.

Text: Ondřej Kašina


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle Buzz

Přihlášení Golf News


OMEZENÝ POČET ZA SUPER CENY
100 Kč,-

Nejnovější edice nejdéle a nepřetržitě vycházejícího průvodce po českých golfových hřištích je opět k dispozici. ...