KPS-ilu-big-750Počátky společnosti KPS Automobile sahají do roku 1999 do truhlářské dílny v Malém Malahově. Pak ale jednoho dne přišla zakázka na přestavbu dodávky na obytný vůz, a o osudu firmy bylo rozhodnuto. Dnes se již přes dvacet let zabývá firma především konstrukcí a výrobou účelného a bezpečného interiéru obytných vozidel pod značkou KRS a ve svém oboru patří ke špičce. Věřím, že i vás zaujme rozhovor se zakladatelem společnosti panem Tomášem Krsem.

Jak byste dnešní společnost KPS Automobile nejlépe představil?

Kde začít. KPS Automotive je ryze českou společností, která dnes vyrábí 6 základních modelových řad obytných vozidel na podvozcích Fiat Ducato a Mercedes-Benz Sprinter a distribuuje je do své prodejní sítě pod obchodním názvem registrované značky KRS. Máme 16 kmenových zaměstnanců a subdodavatelsky spolupracujeme s více než třemi desítkami českých a 6 klíčovými renomovanými zahraničními dodavateli specializujícími se na sortiment technických celků pro výrobu obytných vozidel. Jsme v podstatě nejstarším výrobcem v ČR a výrobou obytných vozidel se zabýváme již 22 roků.

Vzpomenete si ještě občas na úplné začátky?

Samozřejmě. Na to nelze zapomenout. Šlo o září 1999, kdy jsem já osobně spolu s jedním z mých tehdejších spolupracovníků postavil první obytnou dodávku na podvozku Peugeot Boxer, kterou jsme následně vystavili na jaře na veletrhu v pražských Letňanech. A od té doby se začaly dít věci... Nebylo to ze dne na den a chvíli trvalo, než si k nám zákazníci našli cestu, ale z tehdejších zkušeností vím, že to byl právě ten zmíněný veletrh, kde se potkali s nabídkou české firmy na poli obytných dodávek.

Do dnešní podoby jste se posunovali přirozeným vývojem, nebo vás skokově posunovaly nějaké osudové momenty?

Rozdělil bych to na osudové momenty a přirozený vývoj. Obě veličiny mají svůj zásadní díl. Jedním z osudových momentů bylo v roce 2001 setkání s panem Martínkem v dealerství Iveca v Plzni, který mně tehdy umožnil stavbu prvního demo auta na podvozku Iveco Daily. V době, kdy začínáte, nemáte téměř nic za sebou a můžete ukázat pouze pár fotografií 13 x 9 cm z předešlých realizací, to byl z jeho strany čin, který dodnes obdivuji a strašně moc mu za něj děkuji. V kontaktu jsme dodnes, kdy už pracuje v dealerství Mercedes-Benz, kde dnes shodou okolností nakupujeme podvozky Mercedes pro naše zákazníky.
Během následujících roků se uskutečnilo několik dalších osudových setkání s kontakty, které vesměs fungují i dnes. Některé již jen jako kamarádské, některé i nadále obchodní. Velmi důležité a pro mne osobně velice pozitivní a nabíjející setkání proběhlo před pár roky s panem Knausem (duchovní otec světoznámé značky Knaus, pozn. red.), který si dokonce tehdy bez dlouhého rozmýšlení jeden skladový a v té době volný vůz KRS koupil a chtěl navázat spolupráci. Důvodem, že nakonec ze spolupráce sešlo, byl jeho záměr prodávat naše vozy na německém trhu pod svojí značkou. Mě ale nepřesvědčil. Celé roky buduji svůj brand KRS a jsem přesvědčen, že dělám správně.
Přirozený vývoj je ale také důležitou součástí vývoje každé firmy, ať je dán vývojem kontaktů, výběrem zaměstnanců či jejich přirozenou fluktuací. Těší mě, že celé dlouhé roky mám kolem sebe několik věrných spolupracovníků, s nimiž jsme toho zažili mnoho. Dobrého i špatného. Ne vždy se daří tak, jak by člověk chtěl. Někdy je to jednodušší, jindy složitější. Já se držím hesla, že všechno špatné je k něčemu dobré, což zatím vychází. Dnes jsme ve fázi, kdy nás mnoho lidí zná nejen díky sociálním sítím a webu, ale zejména prostřednictvím svých známých, kteří naše KRSácké auto provozují a zcela spontánně rozdávají své zkušenosti. I díky této zpětné vazbě se pak můžeme posunovat dál o něco snáze, což považuji za velice zásadní a přirozený vývoj. Jsem přesvědčen, že se důraz na kvalitní výrobu a užitné vlastnosti včetně následné péče o zákazníka vyplácí.

Jaké největší problémy jste museli řešit, respektive nastaly situace, kdy jste chtěl „se vším praštit" a začít dělat něco úplně jiného?

Ano. A ne jednou. Praštit s tím chtěl snad každý, kdo něco podobného dělá nebo dělal. I já. Je to však o vůli a chtění. U nás jsme vždy chtěli, a proto jsme zde. Na špatné situace nevzpomínám, snažím se žít současností a vyhlížet do budoucnosti.

Co dnes ve vaší práci převládá? Přestavby na objednávku, nebo výroba vlastních variant, které pak na svého zákazníka čekají?

Jak jsem se zmínil na začátku, náš hlavní směr představuje výroba sériových modelů, kterým dáváme duši ve formě různých úprav na přání zákazníka. Dnes máme čerstvě (od ledna 2021) otevřenou druhou výrobní halu, kde produkujeme sériové modelové řady značky KRS. V původních prostorech vyrábíme nábytek pro všechna naše sériová auta a individuální obytné vozy. Umíme nabídnout nejen exkluzivní půdorys, ale i například kompletně obšít přístrojovou desku přírodní kůží či instalovat další sedadla a vytvořit tak luxusní minibus, včetně zápisu do TP vozu. Nabízíme i instalace zdvihacích spacích střech, montáže doplňků a také servis obytných vozidel. Naše služby a nabídka jsou velice široké, určitě si každý vybere přesně to, co potřebuje.

Pořizují si vaše obytná vozidla i společnosti či jednotlivci pro další byznys, nebo jde především o „osobní záležitostí" kupujícího.

KPS-interier1-250Tohle je častá otázka. Je potřeba si uvědomit, že pořízení obytného vozu je především o vyznávaném stylu života. Pořízení takového vozu od firmy, jako je ta naše, je o osobním kontaktu a zkušenostech. Naše produkty se nemohou už ze své podstaty řadit mezi „lowcostová" řešení. Náš klasický zákazník je pár středního věku (zejména sportovci), kteří žijí aktivní, někdy i nomádský život, popřípadě lidé, co pracují na dálku. Ne malou skupinu tvoří zákazníci předdůchodového věku, kteří mají vlastní zkušenosti s masově vyráběnými vozy konkurenčních značek a vědí přesně, co chtějí a proč. Další důležitou skupinou je úspěšný podnikatel(ka), který(á) chce vyjádřit svou individualitu, cit pro kvalitu a osobní přístup, nebo naopak jednatelé firem, kteří potřebují pro svůj výkon podnikatelské činnosti zabezpečit ubytování na obchodních cestách nebo cestách svých zaměstnanců. No a dnes v době kovidové to vypadá, že v obytném autě chtějí a potřebují bydlet snad úplně všichni...

Znáte své zákazníky osobně? Jde převážně o Čechy, nebo vám je i Evropa malá?

Mohu zodpovědně říci, že 99 % svých zákazníků znám osobně a s mnohými máme až rodinný vztah. I proto vznikl familiární název našich aut v podobě KRSák, KRSík apod. Těší mne to, baví nás to, ale musím přiznat, že s dnes již téměř 1 500 vyrobenými obytnými zakázkovými auty mám občas problém si vzpomenout na jméno. Máme samozřejmě i mnoho zákazníků mimo naši domovinu. Zejména je to Německo, Švýcarsko, Slovensko, a dokonce máme i dvě auta v Austrálii. Kapacitu, která je v současné chvíli 4 auta měsíčně, ale zvládnou naplnit zákazníci z Čech a Slovenska na dlouhé měsíce dopředu. A pokud mám být zcela upřímný, nijak mně to nevadí, spíš naopak. Není to tím, že bychom se zahraničním poptávkám vyhýbali, ale přece jen ještě dnes, více než 32 let po revoluci, mají někteří zahraniční zákazníci mylné předsudky. Ale třeba i tohle jednou zlomíme, protože tak, jak učím svého syna Adama, že se nemá v životě nic vzdávat, tak se tohoto hesla držím i já a snažím se posouvat náš tým a značku kousek po kousku dál.

Vraťme se zpět k automobilům. Vaše společnost kromě krásy interiéru dbá i na provozní bezpečnost. Jde o obvyklý jev?

Nemyslím si, že bychom v tomto směru nějak zásadně vybočovali z davu. Je však pravda, že jsem kdysi nastavil pravidla, která ctíme jako značka dodnes, a mohu pohledem zpět do historie říci, že to bylo správné rozhodnutí. Z mého pohledu jde o velice důležitou věc, kterou může někdo vnímat jako zbytečnou, nebo jako místo, kde lze ušetřit ve výrobě. Ne tak u nás. Používáme výhradně homologované a schválené díly a důsledně dbáme při výběru materiálů na vlastnosti, jako je nehořlavost, samozhášivost, hmotnost, konstrukční pevnost a vlastnosti v krizových situacích, kterých je právě v autě obecně za dobu jeho životnosti nespočet. Je třeba dbát na izolace, dobře spočítat rosný bod, nekompromisně dbát na kotvení sedadel a jejich správnou volbu atd. Těch věcí jsou mraky a završením bývají zkoušky ve výzkumném ústavu silničních vozidel.

V čem spočívají úskalí cestování obytnými automobily a co je naopak jejich velkou výhodou?

Úskalí? Čas! To je jediné úskalí, které mne napadá. Je však na každém z nás, zda chce svůj život prožít, nebo žít. A v tom je ten rozdíl. Já osobně jej raději žiji, než prožívám. Výhodou je naprostá nezávislost na okolním světě. Stačí vám voda a sluníčko. A to, pokud si vyberete správnou dobu, nebo si vyberete správnou destinaci, je opět jen a jen na článku mezi pedály a volantem. A tím je řidič.
Teď ale trochu vážněji. Samozřejmě je potřeba nejen čas, voda a sluníčko. Jsou potřeba i nějaké peníze a možnosti. Tyhle dvě komodity máme každý tak, jak si to zařídíme nebo umíme či máme možnost si to zařídit. I proto se naše společnost věnuje podpoře například handicapovaných dětiček prostřednictvím nadace Martina Wabneggera Červená beruška nebo podpoře různých aktivit spojených s volnočasovým vyžitím dětí a sportovně založené mládeže formou sponzoringu, zejména pak prostřednictvím bártru. I naše možnosti jsou omezené, ale čas od času se snažíme pomoci nejen potřebným.

Dá se nějak jednoduše definovat, co rozhoduje o celkové ceně, respektive zajímá vaše zákazníky cena, nebo jen výsledný produkt?

KPS-interier2-250Jednoduchá definice je jednoduchá. Srovnat si potřeby versus možnosti, a protože dnešní svět nabízí možnosti téměř neomezené, je důležité si ujasnit priority. Poměrně často se stává, že zákazníka musíme brzdit v konfiguraci výbavy proto, že prostě to auto má nejvyšší povolenou hmotnost „jen" 3,5 tuny a jeho přání a požadavky ne, že neumíme zhmotnit, ale jednoduše realizovat nejdou, protože by to auto neuvezlo. To je jeden extrém. Z druhé strany se občas objeví i požadavek na stavbu auta za cenu, která je zkrátka naprosto nereálná.
Nechci v žádném případě tvrdit, že naše zákazníky cena nezajímá. Zajímá každého. Jak jsem se ale již zmínil, je důležité vědět, co člověk potřebuje, o co nechce přijít a kde je možné udělat kompromis ve výbavě. Naše zákazníky na konzultační schůzce osobně provedeme světem caravaningu, popovídáme si o jejich záměrech, potřebách a téměř vždy najdeme vhodné řešení. Velkou roli hraje i fakt, že já osobně jsem vyznavačem caravaningu a mám za ta léta bohaté zkušenosti, takže dokáži zákazníkovi doporučit nebo odargumentovat nepotřebnost výbavy, kterou si vybral v pohodlí domova nad katalogem. Úspěšnost máme v tomto směru poměrně velikou a znovu opakuji, že nejdůležitější je osobní kontakt. Tohle nikdy žádný Facebook, Twitter nebo sebebarevnější katalog nenahradí. Možná jsem „stará škola", ale mé přesvědčení říká, že zkušenost je nepřenosná.

Máte nějaký pracovní sen, respektive vídáte před sebou model, který byste si rád postavil a jen čekáte na toho správného zákazníka? Pokud ano, jak by vypadal?

Jasně že mám! Ale neprozradím. A jedním z důvodů je, že se blíží doba, kdy jej snad už budu moci konečně zhmotnit. Přemýšlím o něm již dlouhé roky a vím, že půjde o naprosto výjimečný obytňák. Určitě si ho ale nenechám jen pro sebe, takže pokud se uchytí, stane se z něj za čas další nezapomenutelný KRSák.

Za rozhovor děkuje: Josef Slezák
Foto: Archiv KPS Automobile
www.krs.cz
Převzato z časopisu GOLF 3-4/2021

KPS-logo-250


Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle Buzz

Přihlášení Golf News


OMEZENÝ POČET ZA SUPER CENY
Kč,-

...