Dle zjištění agentury Ipsos Tambor z listopadu 2011 jsou Čechům témata společenské odpovědnosti stále bližší a již tři čtvrtiny populace se při nákupu produktů ohlíží i na skutečnost, zda je výrobce společensky odpovědný či nikoliv.
Zda zajímá české outdoorové firmy, za jakých podmínek vzniká jimi prodávané outdoorové oblečení, a zda se něco o těchto podmínkách dostane až k českému zákazníkovi zjišťoval právě zveřejněný výzkum společnosti NaZemi.
Společnost NaZemi podrobila šetření 13 českých značek. „Zatímco ve světě se otázka společenské odpovědnosti v dodavatelských řetězcích již pojímá jako běžná součást CSR, v ČR byl náš dotaz na společenskou odpovědnost pro firmy často překvapením. Bylo to nejspíše poprvé v jejich 20leté historii, kdy jim tuto otázku někdo položil. Některé z nich se přesto již začínají o podmínky výroby svého zboží zajímat. Naprosté minimum z nich však koná konkrétní kroky,“ shrnuje závěry autorka výzkumu Anna Lazorová ze společnosti NaZemi.
Ve srovnání s obdobným výzkumem z roku 2010 došlo v roce 2011 k pozitivnímu posunu u společnosti Alpine Pro, která v reakci na předloňský výzkum NaZemi vyvinula etický kodex, kterým upravuje podmínky ve svém dodavatelském řetězci. Dalším pozitivem je, že svůj etický kodex veřejně publikovala firma Direct Alpine. Na druhou stranu firma Hannah loni po publikování výsledků výzkumu deklarovala, že se do výzkumu nezapojila pouze z nedorozumění, nového výzkumu se však již odmítla zúčastnit zcela vědomě. Stejně tak se do nynějšího výzkumu nezapojila ani společnost Husky.
„Zajímavým zjištěním bylo, že firma nemusí být velká, aby působila transparentně a mohla se chovat odpovědně. Například jedna z menších firem – Warmpeace – nám jako jediná poslala seznam svých dodavatelů a velice otevřeně komunikovala,“ podotkla Anna Lazorová ze společnosti NaZemi.
Dle zjištění agentury Ipsos Tambor z loňského listopadu jsou Čechům témata společenské odpovědnosti stále bližší. Tři čtvrtiny populace se při nákupu produktů ohlíží i na skutečnost, zda je výrobce společensky odpovědný či nikoliv (nárůst z 63 % na 75 %) a pro 86 % zaměstnaných lidí je důležité, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný či nikoliv.
Českých outdoorových značek jsou v ČR desítky. Slovo „českých“ v předchozí větě bychom však spíše měli dát do uvozovek. Z telefonického průzkumu, který společnost NaZemi uskutečnila v roce 2010 vyplynulo, že přes 50 % těchto firem přesunulo svoji výrobu do Asie. A ze značek, které našemu trhu dominují, tak učinily již téměř všechny. Z výzkumu společnosti NaZemi provedeného v roce 2010 mezi vietnamskými a čínskými dělníky tamních textilních továren vyplynulo, že dělníci pracují až 16 hodin denně 6 dní v týdnu za minimální mzdu, která jim nestačí ani na základní potraviny. Jsou šikanováni a zastrašováni, je jim bráněno v zakládání odborů apod.
Dotazované značky:
Alpine Pro, Bushman, Horsefeathers, Humi, Warmpeace, Direct Alpine, Hannah, Humdrum, Husky, Loap, Meatfly, Nugget, Rock Empire
Dotazník společnosti NaZemi vyplnilo ze 13 zkoumaných firem pouze pět (prvních pět v pořadí ve výčtu výše). Tyto informace tazatelé z NaZemi doplnili daty z veřejně dostupných zdrojů a připravili profily jednotlivých firem.
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade. www.nazemi.cz
NaZemi vede společně s Ekologickým právním servisem, Amnesty International a dalšími 250 organizacemi z celé Evropy kampaň Byznys a lidská práva. Jejím cílem je změna evropského práva tak, aby nadnárodní společnosti byly povinny vyvarovat se porušování lidských práv. www.zakazdoucenu.cz
Zdroj: TZ, Gabriela Štěpánová
Přihlášení Golf News
Kontakty
Redakce
Inzerce na www.golfinfo.cz
Inzerce v týdeníku Golf News
Inzerce v časopise Golf
Advertising in Golfinfo.cz in English
Advertising in Golf News in English
GOLF magazine profile in English
Profil časopisu Golf
Profil a ceník Ročenky Golf 2025/26
Profil Hot Travel Revue 2025
Profil Hot Equipment Revue 2025
Profil Hot Wellness Revue 2025
Austerlitz Golf Trophy 20.- 23.5.2025
Czech PGA Tour 2025
World Corporate Golf Challenge
Národní finále 13.8.2025
Kaskáda Golf Trophy 2.-5.10.2025
Grandfinále Czech PGA Tour 2025
CCB, spol. s r. o.
Okružní 19
638 00 Brno
šéfredaktor: Josef Slezák
e-mail: golfinfo@golfinfo.cz
mobil: +420 604 210 053
tel.: +420 545 222 774
RSS Sitemap Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2024. Všechna práva vyhrazena.
Zásady zpracování a ochrany osobních údajů.