
Na štíru s pravidly? Nebojte se. Stává se to i těm nejlepším
Golfová pravidla jsou na první pohled jednoduchá, každý aspoň trochu zdatný hráč ale ví, že v kompletní verzi představují pořádně tlustou bichli. A vyznat se v těch nejméně obvyklých situacích může někdy dělat problémy i elitním světovým profesionálům – v minulosti se kiksy nevyhnuly ani takovým jménům, jako jsou Tiger Woods, Phil Mickelson, Dustin Johnson a mnozí další. Připomeňte si s námi zajímavá pravidlová nedorozumění posledních let.

V první řadě je dobré si pro jistotu říci, že pro ryze amatérské milovníky golfu nemusejí být pravidla zase až takový zásadní problém. Když si vyrazíte zastřílet rychlou večerní devítku s manželkou, nejspíš nebudete řešit, zda dropujete míček opravdu přesně na dvě hole od vodní překážky – a už vůbec vám nedoporučujeme zkoušet zevrubně kontrolovat ji.
Golf je sportem, v němž se dbá na vzájemnou důvěru, a pokud jste jeho pravověrným aktérem, jistě vám bude proti srsti jakkoli podvádět. Sporná situace? Prostě ji vyřešte takříkajíc v duchu hry, dejte si (přiměřený) trest, myslete na pravidla „ne blíže k jamce" a „neulehčit si situaci tam, kde to není žádoucí". Pokud by nicméně reálně hrozilo, že se příjemná zábava změní v nesmyslný boj s nehratelnou situací, prostě nad tím mávněte rukou.
Profesionálové, kteří bojují na vrcholné úrovni o slávu a statisíce dolarů, ale pochopitelně nic takového udělat nemohou. A už vůbec ne v dnešní době, kdy jsou kolem hřiště desítky kamer s vysokým rozlišením a k tomu tisíce fandů s mobilními telefony v ruce. Na to, aby vše probíhalo přesně podle golfových regulí, pak samozřejmě dohlížejí rozhodčí, hráči si ostatně velmi často vzájemnou konzultaci vyžádají rádi i sami.
Jednak proto, aby si zkusili vyprosit nějakou tu úlevu, a často také kvůli jistotě, že nedojde k nějakému pochybení, za které jim pak v klubovně nadělí pořadatelé dvě, nebo i více trestných ran. I přesto se ale i na nejsledovanější túře světa občas přihodí nečekané pravidlové minely. A týkaly se v minulosti i jmen, u kterých byste naopak čekali dokonalou znalost všech drobnůstek a záludností. Pravdou ovšem je, že někdy v takových chvílích pohříchu tápou dokonce i samotní sudí.
Tak jako třeba v případu, který vás asi zajímá ze všeho nejvíc a na který jsme vás nalákali v perexu článku, protože se týká Tigera Woodse. Rok: 2013. Místo: Abú Dhabí, hlavní město Spojených arabských emirátů. Turnaj: HSBC Golf Championship. Nejslavnějšímu hráči historie se tam toho roku zrovna dvakrát nedařilo, a když ve druhém kole dorazil na pátou jamku, vyhodil z odpaliště ránu drajvrem doprava do písku porostlého občasným křovím.
Jakmile Woods dorazil na místo, dospěl k závěru, že jeho míč je zabořený v písku, což si ověřil i u svého spoluhráče ve flightu Martina Kaymera. Ten souhlasil a Tiger provedl domněle beztrestný drop. Celá situace se nicméně nezdála už televizním komentátorům, kteří oslovili pravidlového experta turnaje. I on paradoxně nejprve věc vyhodnotil jako správný postup, po chvilce si ale zaskočil pro druhý názor ke kolegovi – a nakonec bylo všechno jinak. Woodse čekaly dvě trestné rány, a i v důsledku toho neprošel na turnaji ani cutem, což se mu v kariéře moc často nestávalo.
Shodou okolností týž rok se americká legenda připletla i k další své pravidlové kontroverzi. Na BMW Championship byl Tiger penalizován za to, že při založení hole poblíž prvního greenu se mu míček nepatrně pohnul. Situaci náhodně zachytil na kameru člen štábu PGA Tour Entertainment, načež rozhodčí na základě záznamu napařili Woodsovi jednu trestnou za onen pohyb a druhou za to, že si balon následně nevrátil na správné místo – rozuměj o pár milimetrů jinam. Tuhle záležitost mimochodem Woods neskousl dodnes a považuje ji ve své kariéře za zásadní křivdu.
Naopak jen těžko si mohl stěžovat na trest, který jej stihl – věřte, nevěřte – opět roku 2013, a dokonce na slavném Masters. I do třetice šlo navíc o druhé turnajové kolo, což už skoro zní jako spiknutí. Tiger na patnácté jamce ikonického hřiště v Augustě trefil nešťastně třetí ranou vlajkovou tyč a míček se od ní odrazil až do vodní překážky. Potud šlo pouze o smůlu, jenže rozladěný Woods, mimochodem do té doby dělící se o vedení v turnaji, nezvládl drop a pátou zahrál z jiné pozice, než bylo záhodno.
A tady začaly neuvěřitelné zmatky. Porušení pravidel si všiml doma u televize bývalý rozhodčí a neprodleně na to upozornil své kolegy z Augusta National. Ti situaci přezkoumali a nejprve zase dospěli k závěru, že všechno proběhlo v duchu pravidel. Woods tudíž v dobré víře podepsal skórkartu s výsledkem 71 ran, jen aby se o pár desítek minut později verdikt změnil, a „po bližším přezkoumání" mu sudí přiřkli dvě trestné!
Tady už končila veškerá legrace, protože mnohonásobnému majorovému šampionovi rázem reálně hrozila diskvalifikace za podepsání nesprávně vyplněné skórkarty. Po delších tahanicích nakonec pořadatelé trochu šalamounsky dospěli k závěru, že Woods jednal v dobré víře a – celkem logicky – jej nechali ve hře. Přesto se mnohým verdikt nezdál a dožadovali se toho, aby Američan musel z kola ven. Tiger se ale nenechal vyvést ani z turnaje, ani z míry, a nakonec dělil čtvrté místo čtyři rány za dvojicí Scott – Cabrera, která si to poté rozdala v napínavém playoff (a radoval se Australan).
Pokud jste sledovali letošní US Open v Oakmontu, možná vám neuniklo, že režie v televizním přenosu několikrát připomněla výhru Dustina Johnsona z ročníku 2016 na tomtéž ikonickém hřišti. Málokdo už si ale pamatuje, že i průlomový první majorový titul vysokého Američana byl spojen s nemalou kontroverzí. Co se tehdy stalo? Na páté jamce se populární DJ chystal k patu, když se jeho míček nepatrně pohnul.
Aktuální lídr turnaje se okamžitě stáhl a přivolal si sudí, které informoval o tom, že balon změnil pozici samovolně bez jeho přičinění. Ti nejprve souhlasili (ano, zní to povědomě, že?) a Johnson zapisoval na jamce par, o hodinu a půl později se ovšem jeho výsledek na pětce změnil na bogey. Nejasná situace zmátla fanoušky i hráče, za což pořádající USGA čelila silné kritice. K nemalé úlevě všech zúčastněných nakonec domácí golfista stejně turnaj vyhrál.
To se bohužel nedá říci o Philu Mickelsonovi, pro něhož je, jak známo, US Open v kariérní bilanci tak trochu prokletým turnajem. Jako jediné z klání velké čtyřky jej nikdy nevyhrál, skončil tady hned šestkrát druhý – a v roce 2018 si navíc uřízl poměrně velkou ostudu. Hrálo se tehdy v Shinnecock Hills a levoruký Američan, dost možná frustrovaný i tím, jak se mu už dlouhá léta domácí šampionát nedaří, propadl na třinácté jamce doslova dočasnému pominutí smyslů – jinak se snad jeho počínání ani nedá nazvat.
Na extrémně záludném a rychlém greenu totiž jeho zhruba čtyřmetrový pat do bogey prosvištěl podél jamky a mířil dál z kopce, velmi pravděpodobně mimo krátce střiženou plochu. Mickelson ale míček doslova doběhl a k úžasu diváků i televizních komentátorů balon vrátil patrem z voleje zpátky nad jamku, ačkoli ten byl ještě evidentně v pohybu! Bizarní scéna nemohla skončit jinak než penalizací v podobě dvou trestných ran, i tehdy ale spousta fandů měla za to, že jinak oblíbený Lefty si za tenhle šílený hokej zasloužil spíš kompletní turnajovou diskvalifikaci.
Mickelson byl mimochodem usvědčen z neznalosti pravidel také na letošním PGA Championship, tam ale americký veterán trochu doplatil na – tehdy teprve půl roku starou – změnu o dropování v případě rány do vody přímo z odpaliště. Už už se chystal k ráně ze špatného místa, naštěstí pro něj ho ale včas zastavili rozhodčí, a přestože se s nimi svérázný Američan nějakou chvíli dohadoval, nakonec mu vše vysvětlili a trestu se tentokrát vyhnul.
A abychom nevynechali ani dámy – pořádný kiks si připsala v roce 2017 na majorovém ANA Inspiration také americká hráčka Lexi Thompson. Velezkušená golfistka si přitom nepohlídala naprosto banální úkon, jakým je správné zamarkování míče na greenu. Bolelo to o to víc, že šlo u finálové kolo, konkrétně dvanáctou jamku, a na porušení pravidel upozornil dokonce náhodný divák sledující přenos doma v televizi. Thompson se chystala na relativně krátkou zhruba metrovou dohrávku do jamky, jenže balon položila o pár milimetrů mimo markovátko – a bylo zle.
Natolik zle, že za tenhle (snad nechtěný) kousek vyfasovala Američanka v souladu s regulemi ne jednu, ne dvě, ale hned čtyři trestné rány! Dvě za špatné položení míče, dvě za podepsání nesprávného výsledku na skórkartě. Thomspon přitom původně celý turnaj o dvě rány vedla, jenže takhle bylo ze skore 67 rázem 71 a naděje na výhru ty tam.
Na závěr připomínka, že k porušení pravidel někdy nemusíte dokonce udělat nic jiného než obyčejné gesto rukou. Názorným příkladem budiž letošní situace z nižší Korn Ferry Tour, přesněji turnaje Memorial Health Championship, která se týkala domácího Colea Hammera. Ten na jedné z jamek zahrál ránu čtyřkou železem, a kamery poté zachytily, že kedík jeho spoluhráče ve flightu Nelsona Ledesmy na něj tázavě ukazuje čtyři prsty.
Hammer zaregoval stejným gestem, sám později tvrdil, že spíš instinktivně než úmyslně. I tak ale šlo o jasné porušení pravidla o tom, že hráč nesmí konzultovat se spoluhráči ani jejich nosiči žádné informace o použité holi, vzdálenosti k jamce a podobně, ani o podobnou radu požádat. Ke cti Američanovi slouží, že si následně své pochybení uvědomil a sám se u rozhodčích přihlásil, následkem přitom bylo tentokrát bez pardonu vyřazení z turnaje pro oba zúčastněné.
I takhle krutá tedy umí být golfová pravidla. A zároveň takhle féroví umí být samotní golfisté. Protože obě tyhle stránky věci jdou v tomhle sportu ruku v ruce. Odnepaměti. A věřme, že i napořád.
Text: Lukáš Pařenica
Foto: Getty Images
Převzato z časopisu GOLF 9-10/2025

Přihlášení Golf News







Kontakty
Redakce
Inzerce na www.golfinfo.cz
Inzerce v týdeníku Golf News
Inzerce v časopise Golf
Advertising in Golfinfo.cz in English
Advertising in Golf News in English
GOLF magazine profile in English
Profil časopisu Golf
Profil a ceník Ročenky Golf 2025/26
Profil Hot Travel Revue 2025
Profil Hot Equipment Revue 2025
Profil Hot Wellness Revue 2025
Austerlitz Golf Trophy 20.- 23.5.2025
Czech PGA Tour 2025
World Corporate Golf Challenge
Národní finále 13.8.2025
Kaskáda Golf Trophy 2.-5.10.2025
Grandfinále Czech PGA Tour 2025
CCB, spol. s r. o.
Okružní 19
638 00 Brno
šéfredaktor: Josef Slezák
e-mail: golfinfo@golfinfo.cz
mobil: +420 604 210 053
tel.: +420 545 222 774
RSS Sitemap Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2024. Všechna práva vyhrazena.
Zásady zpracování a ochrany osobních údajů.